خانه » بیماری و سلامتی » خواص درمانی پیاز

خواص درمانی پیاز

خواص و خاصیت های پیاز

خواص پیاز , خاصیت پیاز , خواص پیاز برا زیبایی پوست , خواص پیاز برای مو

پیاز یکی از انواع سبزیجات می باشد که برخی سعی می کنند در هفته چند بار آن را در کنار غذای خود صرف کنند گاهی برخی از افرادی به علت اینکه دهان دچار بوی نا مطبوعی نباشد آن را زیاد بصورت خام مصرف نمی کنند. اما بعضی هم معتقد هستند با زدن مسواک بوی آن از بین می رود و آن را مانع برای خوردن پیاز بصورت خام نمی دانند. پیاز انواع مختلفی دارد و در رنگ های متفاوتی در بازار یافت می شود بسیاری از ما سه رنگ زرد و سفید و قرمز آن را دیده ایم. پیاز برای سلامت انسان فواید زیادی از جمله برای پوست و مو دارد که در ادامه به معرفی برخی از خواص پیاز خواهیم پرداخت.

کمک به سلامت قلب

پیاز باعث رقیق شدن خون می شود احتمال لخته شدن خون را کمتر می کند و همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد می شود و به این ترتیب احتمال بیماری قلب را کم کرده و سلامت قلب کمک می کند

تقویت سیستم ایمنی و کاهش روند پیری

پیاز منبع غنی آنتی اکسیدان هایی مثل کورستین و گوگرد، و ویتامین سی است. ثابت شده است که این آنتی اکسیدان ها استرس سلول ها را کم می کنند و روند پیری را کند می شود. آنها همچنین برای تقویت سیستم ایمنی مفید بوده ، و احتمال ابتلا به آنفولانزا و دیگر عفونت ها را کم می کند.

سم زدایی طبیعی

وجود ترکیبات گوگردی و اسیدهای آمینه در پیاز به از بین رفتن سمومی مانند فلزات سنگین که در بدن بوجود می آیند و باعث حس خستگی و بی حالی می شوند کمک می کنند

مفید در بهبودی خلق و خوی

پیاز به سلامت روان هم کمک می کند زیرا با ترکیباتی که روی سطح سروتونین تاثیر منفی امی گذارند، مبارزه می کند. سروتونین هورمون “احساس خوب” است و برای مبازره با استرس، اضطراب یا افسردگی مفید است.

دارای مواد معدنی

پیاز علاوه بر آهن، مواد معدنی دیگری هم دارا می باشد، که مهم ترین آنها کلسیوم است که به داشتن استخوان ها و دندان های سالم کمک می کند و منیزیوم برای غلبه بر استرس مفید است

کمک به مقابله با تعدادی از سرطان ها

پیاز منبع غنی ترکیباتی است به نام آلیسین. در چندین مطالعه ثابت شده است که آلیسین خواص ضد سرطانی دارد، به خصوص در برابر سرطان معده و روده ی بزرگ، و به کاهش رشد غدد سرطانی کمک می کند.
سبزیجات یکی از مواد غذایی بسیار سودمند برای پیشگیری از سرطان به خصوص سرطان های معده و کولورکتال می باشند. خواص پیاز و اثرات مفید و پیشگیرانه آن ها احتمالا ناشی از ترکیبات غنی ارگانوسولفور است. مکانیزم دقیقی که این ترکیب انجام می دهد این است که مانع رشد تومورهایی که قابلیت جهش زایی دارند می شود. این ترکیبات از تشکیل رادیکال های آزاد پیشگیری می کنند. پیاز همچنین منبع بزرگ آنتی اکسیدان قوی و ویتامین C می باشد که این دو عامل یک مبارز بسیار قوی در برابر رادیکال های آزاد شناخته شده در تشکیل سلول های سرطانی هستند.

ضد عفونی

ترکیباتی در پیاز است که خواص ضدعفونی و آنتی بیوتیک قوی دارا هستند و می تواند برای مقابله با عفونت مفید باشد آنها به ویژه برای مبارزه با اشریشیا کُلی (نوعی باسیل گرم منفی-م) بسیار کمک می کند و می تواند بدن را برای مبارزه با با عفونت های ادراری مانند التهاب مثانه، عفونت شایع و دردناک مثانه، یاری نماید
اگر از گرفتگی گلو و دستگاه تنفسی رنج می برید پیاز یک درمان طبیعی برای شما دارد. ترکیب روغن نارگیل و پیاز را به صورت خمیری در آورید و آن را به سینه خود بمالید. تنفس شما بسیار روان تر و آسانتر خواهد شد.

کمک به درمان کم خونی

کم خونی به دلیل پایین بودن سطح آهن است و باعث می شود حتی بعد از یک خواب خوب شبانه، احساس خستگی و بی حالی داشته باشید. یک رژیم غذایی غنی از آهن می تواند به بهبود این وضعیت و ساخت سلول های قرمز خون کمک کند. پیاز سرشار از آهن است و به همین دلیل می تواند گزینه ی خوبی باشد، اگر مبتلا به کم خونی هستید.

خواص پیاز برای جلوگیری از ریزش مو

گفته شده اگر آب پیاز را در چند هفته روی پوست سر قرار بگیرید باعث عدم ریزش مو می شود

خاصیت پیاز در تراکم استخوان

زنانی که پیاز مصرف می کنند در میانسالی و بعد از یائسگی از تراکم استخوان بهتری برخوردارند. هر چند تحقیقات نشان داده است استفاده از پیاز حتی در سنین میانسالی و پیری ۲۰ درصد خطرات ناشی از شکستگی استخوان ها را کاهش می دهد.

خواص پیاز برای پوست

یکی از خواص پیاز وجود ویتامین ث است. ویتامین C عنصری است که در پیاز به وفور یافت می شود. این ویتامین پایه اصلی ساخت کلاژن مورد نیاز برای ساختار پوست و مو می باشد.در صورتی که می خواهید پوست شاداب و موهای محکمی داشته باشید مصرف پیاز را فراموش نکنید تا به زیبایی پوست شما کمک کند.

درمان درد گوش

پیاز را برش های کوچک می دهیم و درون پارچه تمیز قرار می دهیم و روی گوش می گذاریم تا درد را کاهش دهد

درمان بریدگی

پیاز می تواند به عنوان یک چسب زخم ضد عفونی کننده بر روی زخمهای شما عمل کند. پوست آن را روی محل زخم یا بریدگی قرار دهید تا خونریزی به سرعت بند آید. این عمل سبب می شود هم خونریزی کمتر باشد و هم اینکه پوست پیاز به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی در زخم از بروز باکتری ها جلوگیری کند.

رفع سرفه

اگر در فصل سرما مدام سرفه می کنید از داروها و شربت های شیمیایی استفاده نکنید بلکه از خواص پیاز بهره ببرید. یک پیاز را همراه با پوست آن ریز ریز کنید و یک قاشق غذاخوری شکر قهوه ای به آن اضافه کنید. بعد از یک ساعت این محلول را بخورید. دو بار در روز از این محلول استفاده کنید تا کلا سرفه های شما قطع شود.

پایین آوردن تب

وجود مواد ضد باکتریایی و قارچی باعث کم شدن تب می شود برای اینکار تکه هایی از پیاز را با روغن نارگیل روی پا مالیده و ماساژ می دهیم این باعث دفع سموم بدن و کاهش تب می شود

پیاز مناسب در درمان تهوع

حالت تهوع حالتی است که علل بسیاری می تواند داشته باشد. برای رفع هر چه راحت تر این حالت یک پیاز را آبگیری کنید و همراه با کمی نعنا دم کنید و بنوشید. این دمنوش بعد از پنج دقیقه تهوع را از بین می برد. البته اگر تهوع زیاد بود می توانید نوشیدن دمنوش را تکرار کنید.

خارج کردن تراشه زخم

گاهی برای شما هم اتفاق می افتد که یک خار یا یک جسم فوق العاده ریزی به دست و یا پای شما فرو می رود. خارج کردن این قطعه های بسیار ریز، مشکل و درد ناک است. به کمک پیاز بر روی زخم و یک نوار باریک که اطراف زخم می بندید حدود یک ساعت بعد می توانید خار را به راحتی از محل زخم خارج کنید.

موارد لازم برای احتیاط

۱٫ برخی با خوردن پیاز خام دچار نفخ معده می شوند.

۲٫ در افراد مبتلا به رفلاکس بهتر است از نوع خام آن استفاده نشود.

۳٫ در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید بهتر است زیاد پیاز مصرف نکنید. چون پیاز به دلیل داشتن ویتامین K مانع از رقیق شدن خون می شود. برای جلوگیری از این تداخل دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۴٫ در کنار خاصیت ضد حساسیتی که پیاز دارا می باشد اما ممکن است بعضی به آن آلرژی دارند.

۵٫ به دلیل بهره وری بیشتر از پیاز بهتر است آن را تازه به تازه خرید کنیم پیاز را نباید زمان طوانی نگه داشت بخصوص اگر خرده شده باشد باید زود استفاده کنیم چراکه میکروب جذب آن می شود
پیاز مانده شده احتمال ایجاد مسمویت و اسهال را دارا می باشد.

نکته : در هر حال در کنار مزیت ها ممکن است برای برخی مضراتی هم داشته باشد که بهتر است با افراد آگاه مشورت داشته باشن و این مطلب صرفا جنبه مطالعاتی و استفاده کاربدی از نیاز به مشورت با افرادی متخصص می باشد.

منابع:
پایگاه خبری تحلیلی افکارنیوز
مجله درمان سرا
nezareha.com/1215/%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%b2

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*